Innovatin Essence

Fókuszban az ötleted!

Munka mellett vállalkoznál? Oszd be okosan az idődet!


jealous-weekends-grl0soyejmq-unsplash.jpg

Ha a munkád mellett akarod felépíteni vagy előkészíteni a vállalkozásodat, abszolút megkönnyítheti a dolgodat, ha már az elején vázolod, hogy mikor, mennyi időt tudsz rászánni a projektedre. Az elején simán úgy megy ez, hogy csinálod, amikor van egy-két órád, és ez rendben is van így, viszont hosszú távon nem javaslom az ad hoc munkát. Mert ez bizony már az elején is munka, még ha nem is érzed annak, sőt konkrétan szinte kikapcsol. 

Kontroll nélkül nem megy

Amit már az elején érdemes rögzítened az az, hogy mit és mikorra szeretnél elérni. Nem biztos, hogy ezt precízen be  is tudod majd tartani, de ez nem baj, mert még nem is tudod igazán, hogy melyik feladat mennyi idődet veszi majd el, mi megy könnyedén és mihez kell több idő. Az viszont valószínű, hogy határidő nélkül csak számolatlanul telnek majd a hónapok, haladgatsz, viszont folyamatosan el fogsz bizonytalanodni, főleg, ha teljesen egyedül vagy a folyamatban. 

Ha teljesen egyedül viszed a projektedet, akkor már az elején érdemes csatlakoznod valamilyen vállalkozói csoporthoz, közösséghez, ahol tanácsokat kaphatsz, segítséget kérhetsz.

Tervezd meg az idődet!

Legyen időbeosztásod, online és/vagy offline. Tervezd meg az előtted álló hónapokat, heteket. Ha nagyon lassan haladsz is, tudd, hogy ez azért van, mert ennyi időt tudsz felszabadítani, így nem azt fogod érezni, hogy nem tartasz a célod felé. Nem baj, ha apró lépésekkel éred el azt, amit kitűztél magadnak, az a fontos, hogy ne ostorozd magad azzal, hogy na már megint nem haladok ezzel sem. Sőt, ha nem tudsz extragyorsan létrehozni egy vállalkozást, az számtalan előnnyel is járhat. Hiszen, amennyiben munka mellett csinálod, van bevételed és nem kell rizikót vállalnod azzal, hogy beleugrasz valamibe, amit nem is jártál körül igazán. Használd ki a lassú építkezést, lesz időd megfigyelni a versenytársaidat (akiket legalábbis te annak tartasz), meg tudod figyelni a célcsoportodat, azt, hogy mire is van szükségük igazán, miben tudsz te más lenni a piacon.

Részletezd a rád váró feladatokat!

Az éves, havi és heti bontást egyaránt szükségesnek tartom. Próbáld meg ebben a sorrendben felállítani a céljaidat, majd lebontani a lehető legrészletesebben a teendőidet. Így nagyjából lesz egy képed arról, hogy mennyi plusz terhet vállalsz. Ha például kell egy honlap és egyáltalán nem értesz ahhoz, hogy hogyan kell elkészíteni, akkor írd fel: tájékozódni az ingyenes honlapok elkészítéséről, megnézni egy videót arról, hogy milyen lépésekre van szükség, vásárolni egy domaint, kiválasztani a weboldal sablont, meghatározni, hogy milyen tartalmat, szövegeket szeretnél rajta feltüntetni, hogyan fognak tudni kapcsolatba lépni veled a célcsoportod tagjai, stb… Egyben nagy falatnak tűnhet például az, hogy legyen egy működő weboldalad, de ha lebontod kisebb feladatokra, akkor egy-egy hétvégén vagy este szép sorban kipipálhatod a soron következő teendődet.

Találd meg a saját tervezési módszeredet!

Nem mindenki szeret papíron jegyzetelni, ilyenkor érdemes letesztelni a különböző applikációkat. De, ha szívesen használsz füzetet, akkor töltsd meg tematikusan a számodra szükséges információkkal. Viszont arra is minden esély megvan, hogy vegyesen szereted majd használni a különböző felületeket. A lényeg, hogy ne túl sok helyen tárold az adatokat, ötleteket, jegyzeteket. Maximum három felület az szerintem, ami még kezelhető. Az utóbbira megoldást nyújthat egy olyan tervező, ami csak azt tartalmazza, amire éppen szükséged van, egy telefonos jegyzet, illetve a Trello nevű alkalmazás, amelyet a különböző projektek részfeladatokra bontására használhatsz, miközben határidőt is tudsz adni az egyes teendőkhöz.

Kérj segítséget, szervezz ki feladatokat, mondj nemet!

Nem csak akkor leszel jó vállalkozó, ha mindent magad végzel el. Amennyiben úgy érzed nincs kapacitásod egy bizonyos feladat elvégzésére, vagy csak viszi az idődet a számodra sokkal izgalmasabb munkától, akkor csináltasd meg mással! Keress olyan támogatókat, akik lelkesen, akár ingyen is csatlakoznak hozzád és segítenek neked, lehet, hogy te pedig tudsz valami másban segíteni nekik. Azt vállald el, amit muszáj, illetve ami érdekel, a többire nyugodtan mondj nemet!

Figyeld meg mikor vagy igazán aktív!

Ha a hétköznapok az alkalmazotti léttel telnek, és munka előtt vagy után még van energiád, akkor akár egy óra is igen hasznos tud lenni. A rövidebb, extra elmélyülést nem igénylő feladatokat eleve teheted reggelre, estére. De, ehhez tudnod kell, hogy mikor vagy aktívabb, de azt is tisztázni kell, hogy ez pontosan milyen jellegű feladat. Szellemi, fizikai, kell-e hozzá valamilyen feltétel (pl.: természetes fény, ha fotózni szeretnél), fogsz-e ezzel másokat zavarni, (pl.: zajjal járó tevékenység). A stratégiai kérdésekre érdemes hosszabb periódust kijelölni, ezért ezeket hétvégén, vagy esetleg szabadnapokon célszerű végiggondolni. 

El kell engedned bizonyos dolgokat!

Főleg, ha munka mellett még gyereket is nevelsz, éjjel meg építed a vállalkozásodat. (Ezt egyébként tartósan nem javaslom.:)) Írj egy listát arról, hogy mi az, amiből nem akarsz engedni, amihez ragaszkodsz. Ha mindenképp szeretnél pihenni is hétvégén, vagy a sport már az életed része, akkor természetesen ne ezek helyére írj be plusz feladatot. Inkább szervezd ki a mosást, vagy tömbösíthetsz feladatokat, és ne feledkezzünk meg azokról a tényezőkről sem, amik viszik az idődet, anélkül, hogy akarnád. Jön egy email, amire gyorsan válaszolsz, mert nem akarsz udvariatlan lenni, munka után rohansz bevásárolni, ránézel a telefonodra, hogy csekkold az időt, észreveszed, hogy jött egy komment, elolvasod. De az is lehet, hogy egy kisebb településen élsz, és amint kilépsz az utcára, tudod, hogy a szomszéd megszólít és minimum tíz perc lesz a monológja.

El kell kezdened olyan mondatokat gyártani, amiket ezekre az esetekre magadnak vagy másnak el tudsz sütni. “Amíg készül a vacsora, elolvasom a kommenteket, emaileket.” “Értem, ezt nem tudtam, de sajnos most nincs időm ezzel foglalkozni, térjünk vissza rá később!” Hidd el, senki nem sértődik meg, csak tálalás kérdése. Lehetsz udvarias azért, mert más ráér (hiszen nem a saját vállalkozásán dolgozik:)), a te időd viszont nagyon is értékes, és sajnos, ami eddig belefért, azt mostantól a projekted sínyli meg.  Hogy meg tudd figyelni ezeket a helyzeteket, és az esetleges időrabló tényezőket, érdemes naplózni a tevékenységedet egy rövid ideig.

Rutinkiépítés 

Ha van egy főállásod, akkor kell, hogy legyen egy profi reggeli és esti rutinod, és egy olyan hatékony hétvégi időbeosztásod, aminek része a leendő (vagy már meglévő) vállalkozásod menedzselése és a feltöltődés is. 

Új szokásokat nem tudsz varázsütésre az életed részévé tenni, de minél előbb elkezded a saját rutinod kidolgozását, annál hamarabb érsz célt. Sokan javasolják, hogy kelj korábban. De ez csak akkor működik, ha egyébként kipihented magad éjjel, azaz időben lefeküdtél. Kezdetben egy dolgon változtass csak, aztán emeld a tétet! Igyál már reggel megfelelő mennyiségű vizet, hagyj magadnak egy kis időt, hogy rendezni tudd a gondolataidat. Készülj fel fejben -és akár egy kis mozgással fizikailag is- az előtted álló napra! Reggelizz és írj teendő listát! Este pedig, amennyire csak lehet, próbálj meg időben lefeküdni, és inkább lecsendesedni. Kezdj el naplót vezetni, olvass! Hidd el, már ezekkel a változtatásokkal is hatékonyabban lesznek a napjaid.

Ha pedig úgy érzed egyedül ez nem fog menni, keress minket, szívesen segítünk elindulni a vállalkozói utadon!

Innovatin

 

Kép forrása: Unsplash

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása